RSS
Страхування

Меню сайту

Пошук

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0


 поліс страхування 


Останнім часом вже більшість українських водіїв вивчили, що страховий поліс цивільної відповідальності потрібно обов'язково возити з собою. Інакше така відсутність може закінчитися штрафом від 425 грн. до 850 грн. Але через неузгодженість українського автомобільного законодавства ще більша кількість водіїв навіть не здогадується, що працівники ДАІ не завжди можуть перевіряти поліс, а тим більше штрафувати. Досить часто постанови Кабінету Міністрів України в деяких речах можуть повністю не відповідати Законам України. А Закони мають вищу юридичну силу порівняно з іншими нормативно-правовими актами. Жоден нормативний акт не може звужувати чи розширювати дію Закону. Така ситуація призводить до того, що працівники ДАІ можуть незаконно накладати адміністративні стягнення. Тому в цій статті ми розглянемо значення норм Законів України та їх практичне застосування.


КОМБІНОВАНИЙ ПОЛІС ЗІ СТРАХУВАННЯ ЦИВІЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ

Страхування цивільної відповідальності дуже популярне у багатьох країнах. Законодавства ряду країн вимагають її проведення у обов'язковій формі. Покриття надається стосовно компенсації третім особам за будь-яку шкоду, нанесену страхувальником їх життю, здоров'ю, майну, за винятком випадків, що обумовлюються у договорі окремо. Страхувальниками виступають фізичні або юридичні особи. Поліс може видаватись один на всіх членів сім'ї. У Німеччині поліс страхування цивільної відповідальності мають 60 % сімей.

Поліс страхування цивільної відповідальності, як правило, містить такі види ризиків, як відповідальність власників нерухомості та іншого майна, опікунська відповідальність, відповідальність перед споживачем.

У разі невеликих сум можливої шкоди у поліс можуть включатися ризики товаровиробника, роботодавця, забруднення навколишнього середовища. Страховик установлює невеликі ліміти відповідальності за такими ризиками та вужче покриття, ніж за окремим полісом. Наприклад, з приводу ризику відповідальності за шкоду, спричинену навколишньому середовищу, страхуються лише випадкові, непередбачені забруднення.

Що стосується відповідальності перед споживачем, вона може і включатись і у поліс відповідальності товаровиробника за якість про-^ дукції або відповідальності роботодавця, розширюючи надане покриття. Тому страховики відповідальності під час укладання договору вивчають умови існуючих договорів для того, щоб один і той самий ризик не був застрахований більш ніж один раз. Така ситуація може статись з ризиком відповідальності перед споживачами. Наприклад, вантажники, що заносили у дім нові меблі, ненавмисне розбили антикварну вазу, що знаходилась у кімнаті. Або під час спорудження будинку упущена з рук робітника черепиця завдала травми людині, що проходила поруч. Усі витрати будуть компенсовані за полісом, який містить ризик відповідальності перед споживачем. Можливо, це буде поліс відповідальності роботодавця, можливо, товаровиробника. Якщо ж інше не передбачено, то компенсація буде виплачена по полісу цивільної відповідальності. Щоб уникнути неоднозначної ситуації, у договорі страхування будь-якого виду відповідальності часто застосовується застереження: "страховик компенсує страхувальникові суми збитків третім особам, якщо шкода не покривається ніяким іншим полісом страхування".

Цікавим є сам принцип побудови страхового захисту за полісом страхування цивільної відповідальності. Вважається, що все не обумовлене як виняток, покривається полісом. Традиційно ризик цивільної відповідальності власників транспортних засобів виключається.

Ще мало відомим, але дуже перспективним є поліс страхування відповідальності "керуючих директорів", тобто запрошених висококваліфікованих спеціалістів, які керують компанією від імені власників фірми.

Умови страхування, принципи андеррайтингу та розрахунку премій є аналогічними розглянутим у цьому розділі. Вони є комбінацією методів, що застосовуються в кожному окремому виді страхування відповідальності.

ТЕСТ 16

Страхування відповідальності

1. Згідно з цивільним правом правопорушник вважається:

1) винним за будь-яких обставин;

2) винним, поки не доведе інше;

3) невинним, якщо не буде доведена його вина.

2. Який з видів відповідальності не страхується?

1) Відповідальність товаровиробника за якість продукції;

2) відповідальність за договором;

3) моральна відповідальність;

4) професійна відповідальність.

3. Договір страхування на основі "прояву збитків" покриває позови:

1) що були подані в період дії договору;

2) що виникли внаслідок шкоди, яка виявилася під час дії договору;

3) що виникли внаслідок шкоди, яка спричинена під час дії договору.

4. Договір страхування на основі "заявлених позовів" покриває позови:

1) що були подані після ретроспективної дати і до закінчення продовженого періоду;

2) що виникли внаслідок шкоди, яка виявилася під час дії договору чи продовженого періоду;

3) що були подані під час дії договору чи продовженого періоду за умови, що шкода виявилася після ретроспективної дати і до закінчення договору.

5. У результаті виробничого дефекту розфасовувального автомата в партії товару сталася нестача. Її було виявлено тільки під час реалізації товару. Збитки, спричинені витратами власника автомата на усунення дефекту та його наслідків, покриваються договором страхування:

1) гарантії продукції;

2) відповідальності товаровиробника за якість продукції;

3) відповідальності за контрактом;

4) відповідальності перед споживачем.

б. Яка шкода не компенсується за полісом страхування відповідальності роботодавця ?

1) Тілесні пошкодження, які нанесено робітнику фірми його співробітником при виконанні зварювальних робіт;

2) травма, яку отримано під час доставляння замовлення клієнтові, у результаті автомобільної аварії;

3) перелом ноги робітника, який посковзнувся на сходах їдальні.

7. Через помилки в розрахунках міцності бетону, що його було використано при будівництві балконів, виникла небезпека настання нещасного випадку. Балкони необхідно перебудувати. Збитки можуть бути відшкодовані договором страхування;

1) відповідальності за якість продукції підрядчика;

2) відповідальності домовласника;

3) відповідальності роботодавця архітектора;

Закон перед усім!

 

Відповідно статті 16 (Основні права та обов'язки водія транспортного засобу) Закону України від 30.06.1993, № 3353-XII "Про дорожній рух":

Водій має право:

  керувати транспортним засобом і перевозити пасажирів або вантажі на дорогах, вулицях та в інших місцях, де рух транспорту не заборонено у встановленому порядку;

– довіряти у встановленому порядку право користування і розпорядження приватним транспортним засобом іншій особі, яка має відповідне право на керування;

  знати причину зупинки транспортного засобу посадовою особою державного органу, яка здійснює нагляд за дорожнім рухом, а також прізвище і посаду цієї особи;

  відступати від вимог цього розділу Закону в умовах дії непереборної сили або коли іншими засобами неможливо запобігти власній загибелі чи каліцтву громадян;

  на відшкодування витрат у разі надання транспортного засобу працівникам міліції та охорони здоров'я у випадках, передбачених цим Законом;

– на відшкодування збитків, завданих внаслідок невідповідності стану автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів вимогам безпеки руху;

  одержувати необхідну допомогу від посадових осіб, організацій, що беруть участь у забезпеченні безпеки дорожнього руху.

 

Водій зобов'язаний:

– мати при собі та на вимогу працівників міліції, передавати для перевірки посвідчення, реєстраційні та інші документи, що підтверджують право на керування транспортним засобом, а також дорожні (маршрутні) листи і документи на вантаж, що перевозиться (крім власників транспортних засобів, які використовують їх в індивідуальних некомерційних цілях), а у випадках, передбачених законодавством, страховий поліс (сертифікат) про укладання договору обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів та ліцензійну картку на автомобільний транспортний засіб у разі надання послуг з перевезення пасажирів і вантажів.

 

Як бачимо із вищезазначеного, водій зобов'язаний мати при собі та на вимогу працівників міліції передавати для перевірки страховий поліс лише у випадках, передбачених законодавством. Ці випадки чітко прописані в Законі України від 01.07.2004, № 1961-IV "Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів".

 

Згідно з пунктом 21.2. цього Закону № 1961-IV, контроль за наявністю договорів обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів Державтоінспекцією МВС України здійснюється:

1. під час проведення державного технічного огляду,

2. реєстрації (перереєстрації) транспортних засобів, а також

3. при складанні протоколів щодо порушень правил дорожнього руху

4. оформленні матеріалів дорожньо-транспортних пригод

 

Також такий контроль здійснюється органами Державної прикордонної служби України під час перетинання транспортними засобами державного кордону України. При використанні транспортного засобу в дорожньому русі особа, яка керує ним, зобов'язана мати при собі страховий поліс (сертифікат). Страховий поліс пред'являється посадовим особам вищезазначених органів на їх вимогу. У разі експлуатації транспортного засобу на території України без наявності чинного поліса обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності особа несе відповідальність, встановлену законом. Ми бачимо, що законодавець чітко розмежував процедуру передачі водійських документів і страхового полісу. Випадки, коли виникає обов'язок пред'являти поліс, відрізняють від випадків, коли виникає обов'язок пред'являти "водійські права" та техпаспорт. В будь-яких інших випадках, крім вищезазначених, перевірка страхового полісу – незаконна.

 

"Вороги" законоорієнтованої позиції

 

Постанова Кабінету Міністрів України від 10.10.2001, № 1306 "Про Правила дорожнього руху" (далі – ПДР) передбачає такий розділ як "Обов'язки і права механічних транспортних засобів". Пункт 2.1. ПДР передбачає, що Водій механічного транспортного засобу повинен мати при собі:

а) посвідчення на право керування транспортним засобом відповідної категорії і талон, що додається до посвідчення;

б) реєстраційний документ на транспорт-ний засіб (для транспортних засобів Збройних Сил – технічний талон), а у разі відсутності в транспортному засобі його власника, крім того, – свідоцтво про право спільної власності на цей транспортний засіб або реєстраційний чи інший засвідчений в установленому порядку документ, що підтверджує право керування, користування чи розпорядження таким транспортним засобом;

в) у разі встановлення на транспортних засобах проблискових маячків і (або) спеціальних звукових сигнальних пристроїв – дозвіл, виданий Державтоінспекцією МВС, у разі розміщення реклами, – погодження, що видається підрозділами Держ-автоінспекції МВС;

г) у встановлених законодавством випадках дорожній лист і документацію на вантаж, що перевозиться; на маршрутних транспортних засобах – схему маршруту та розклад руху; на великовагових і великогабаритних транспортних засобах та транспортних засобах, що здійснюють дорожнє перевезення небезпечних вантажів, – документацію відповідно до вимог спеціальних правил;

ґ) поліс (сертифікат) обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів. Водії, які відповідно до законодавства звільняються від обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів на території України, повинні мати при собі відповідні підтвердні документи (посвідчення).

 

А пункт 2.4. ПДР визначає, що на вимогу працівника міліції водій повинен зупинитися з дотриманням вимог цих Правил, а також:

а) передати для перевірки документи, зазначені в пункті 2.1;

б) дати можливість перевірити номери агрегатів і комплектність транспортного засобу;

в) дати можливість оглянути транспортний засіб відповідно до законодавства за наявності на те законних підстав.

З цього слідує, що ПДР зобов'язують водія передавати поліс завжди, коли того захоче працівник ДАІ, не дивлячись на випадки передбачені Законами. Але при конфлікті двох нормативно-правових актів, вищу силу буде мати Закон! А що ж в такому випадку робити водію? Звісно що – керуватися Законами "Про дорожній рух" та "Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів".

 

ДАІ не має права штрафувати за відмову передавати поліс

 

Такий висновок ми можемо зробити із уважного прочитання статті 126 (Керування транспортними засобами особами, які не мають відповідних документів або не пред'явили їх для перевірки) Кодексу про адміністративні правопорушення від 07.12.1984, № 8073-X.

Дана стаття встановлює, що керування транспортними засобами водіями, які не мають при собі або не пред'явили чи не передали для перевірки посвідчення водія відповідної категорії, талона до нього, реєстраційних та інших документів, що підтверджують право користування чи розпорядження транспортним засобом, а у випадках, передбачених законодавством, належно оформленого дорожнього (маршрутного) листа або документів на вантаж, що перевозиться, ліцензійної картки на транспортний засіб, а так само поліса (договору) обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (страхового сертифіката "Зелена картка"), – тягне за собою накладення штрафу від двадцяти п'яти до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (425-850 грн.).

 

Тобто адміністративна відповідальність настає тільки тоді, коли водій не пред'явив чи не передав для перевірки страховий поліс у випадках передбачених законодавством. В поняття "законодавство" входять Закони та інші нормативно-правові акти. ПДР не передбачає ці випадки. Вони встановлені пунктом 21.2. Закону України від 01.07.2004, № 1961-IV "Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів". Таким чином, якщо водія оштрафували за відсутність поліса не у визначених Законом випадках, то така постанова ДАІ незаконна і може бути досить легко відмінена в суді.

 

З цього можна побачити як ДАІ МВС намагається збільшити свої повноваження шляхом розширення своїх меж встановлених Законами. Але відповідно до статті 19 Конституції України від 28.06.1996, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Таким чином, працівник ДАІ, як представник державної влади ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ діяти тільки так, як прописано в Законах, які приймають Верховною Радою України, а не всілякими наказами та постановами.

 

15 діб за злісну непокору

 

Оскільки Законом України передбачений перелік випадків, коли співробітник ДАІ має право вимагати стра-ховий поліс, то українські водії НЕ ЗОБОВ'ЯЗАНІ виконувати таке розпорядження в інших випадках! І за відмову виконувати таке незаконне розпорядження водій не буде нести відповідальність. Звертаючи увагу на часті залякування статтею 185 (Злісна непокора законному розпорядженню або вимозі працівника міліції…) КУпАП, варто зазначити, що там написано: "Злісна непокора законному розпорядженню або вимозі працівника міліції при виконанні ним службових обов'язків…" може передбачати адміністративний арешт на строк до п'ятнадцяти діб. Як бачимо, вимога має бути законною, тобто ґрунтуватися на нормах Законів, а не нормативних актів.

 

Як відмінити незаконний штраф?

 

У випадку, коли незаконно наклали штраф, необхідно в 10-ти денний строк відправити до суду адміністративний позов з вищезазначеною аргументацією. Згідно з пунктом 3 статті 70 (Належність та допустимість доказів), якщо водій був вчасно застрахований, йому потрібно до позову долучити копію страхового полісу. Кодексом адміністративного судочинства від 06.07.2005, № 2747-IV докази, одержані з порушенням закону, судом при вирішенні справи не беруться до уваги. А головний доказ інспектора ДАІ – це протокол, який він сам складав на місці. Але, оскільки він порушив процедуру перевірки страхового полісу (встановлені випадки для перевірки), то цей протокол складений незаконно, а відповідно втрачає своє доказове значення. В результаті в суді у інспектора ДАІ не буде жодного доказу вини водія, і відповідно штраф має бути відмінено.

 

Отже, хоч і легше пред'явити поліс і спокійно поїхати, але все ж таки радимо бути не такими байдужими. Адже працівники ДАІ звикли, що водій, щоб не мати проблем згоден виконувати майже будь-яку забаганку, що своїм наслідком створює вседозволеність. Водії також повинні стверджувати силу Закону, а не закон сили в Україні, як правовій державі.




Переглядів: 7112 | Додав: FreeDOM | Дата: 14.09.2012 | Коментарі (13)

Переглядів: 2251 | Додав: FreeDOM | Дата: 14.09.2012 | Коментарі (0)

1 2 3 »


Конструктор сайтів - uCoz
Copyright //strakhuvannya.at.ua © 2024