Космічне страхування як вид є одним із наймолодших у світі і з кожним роком відіграє все більшу роль у забезпеченні економічного захисту космічної діяльності держав при реалізації космічних проектів, що здійснюються за участю як українських, так і закордонних інвесторів. Щорічно страхується більше як 15 космічних проектів.
В освоєнні космічного простору роль страхування важко переоцінити, особливо в галузі страхування телекомунікаційних супутників. Спеціалісти в цій галузі стверджують, що ряд космічних проектів не було б здійснено, якщо б світовий страхо-вий ринок не прийняв на себе ризик невдачі. Це стосується, на-самперед програми "Аріан", американського космічного корабля " Space Shuttle”(3acTpaxoBaHoro на 250 млн дол.), а також європейської лабораторії " Spacelab” (вартість страховки - 1 млрд дол.).
Абсолютно виключним і дуже сприятливим для розвитку космічного страхування епізодом стало повернення на Землю в 1984 році супутників "Палана В-2” і "Вестер-6”, що "заблукали", та їх ремонт. Цю операцію, яку провели два астронавти з корабля "Дискавері", запропонував і повністю фінансував косорціум страхових компаній на чолі із страховим товариством "Ллойд".
Уся операція no поверненню та їх ремонту коштувала близько 10 млн. дол.; одна повна втрата супутників обійшлася б страхо-вим товариствам у 170 млн. дол.
Як супутники так і ракети-носії з моменту їхнього виготов-лення і до експлуатації на орбіті піддаються небезпеці, яка може призвести до повного знищення об”єкта або порушення окремих окремих його функцій. Виділяють чотири основні стадії виник-нення ризиків:
• стадія виробництва;
• пе’едпускова стадія, яка включає в себе транспортування обєкта, його на стартовому майданчику, завантаження ра-кети і підготовку до пуску;
• стадію запуску, яка включає вихід супутника на орбіту і пе-ревірку справності всіх систем;
• стадію експлуатації.
Ризики, що виникають при реалізації космічних проектів, можна розділити на 4 види: технічні; відповідальності перед третіми особами; контрактні та фінансові; політичні та форс-мажорні.
Відповідно існують чотири види страхування:
1. страхування ризиків пов’язаних із установленням і скла-данням(включає монтаж і наступні випробування ракет-носіїв, супутників і їх частин);
2. передпускове страхування (включає всі ризики під час тра-нспортування з приміщень виробника на стартовий майда-нчик, а також під час установлення, складання і підготовки до запуску);
3. страхування пуску (включає всі ризики з моменту запуску до виходу супутника на задану орбіту);
4. страхування на орбіті (включає покриття від усіх ризиків при загальній і частковій загибелі об’єкта на стадії експлуатації).
Страхувальниками в кожному космічному проекті є кілька юридичних осіб, серед яких: замовник проекту; головний розроб-ник—виготовлювач космічного апарата; головна компанія з на-дання носія виведення космічного апарата на задану орбіту («пу-скове агентство»); експлуатуюча організація, що володіє назем-ною космічною інфраструктурою.
Тому страхування може бути проведено принципово двома різними способами: 1) або кожен учасник проекту страхує свої ризики самостійно; 2) або учасники консолідуються й страхують свої ризики сумісно. Звичайно, найбільш оптимальним із техніч-ного й економічного погляду є принцип консолідації, тому що для кожного космічного проекту спеціально розробляється кон-солідована програма управління ризиками. Така програма є од-ним з необхідних елементів страхового обслуговування косміч-них ризиків і передує укладанню договору страхування. Програ-ма узгоджується з усіма учасниками космічного проекту.
Страховик установлює поетапний порядок проведення стра-хування космічного проекту та надійно розміщує ризики на стра-ховому ринку за участю міжнародних страхових брокерів.
Можна назвати ще кілька видів страхування космічних ри-зиків. Це, передусім страхування відповідальності. Мета цього страхування - захистити треті особи від шкоди, яка може виник-нути під час запуску і знаходження на орбіті космічного аппара-та, незалежно від того, проти кого були направлені позови про відшкодування шкоди
Законом України «Про страхування» (ст. 7) передбачені такі види обов'язкового страхування космічнихризиків:
п. 22) страхування об'єктів космічної діяльності (наземна інфраструктура), перелік яких затверджується Кабінетом Мініст-рів України за поданням Національного космічного агентства України;
п. 23) страхування цивільної відповідальності суб'єктів кос-мічної діяльності;
п. 24) страхування об'єктів космічної діяльності (космічна Інфраструктура), які є власністю України, щодо ризиків, пов'яза-них з підготовкою до запуску космічної техніки на космодромі, запуском та експлуатацією її в космічному просторі;
п. 25) страхування відповідальності щодо ризиків, пов'яза-них із підготовкою до запуску космічної техніки на космодромі, запуском та експлуатацією її у космічному просторі.
Умови та порядок здійснення кожного з перелічених видів регламентуються відповідними Постановами Кабінету Міністрів України.
1. Затвердити Положення про Державне космічне агентство
України (додається).
2. Визнати такими, що втратили чинність:
Указ Президента України від 22 липня 1997 року N 665
( 665/97 ) "Про Положення про Національне космічне агентство
України";
Указ Президента України від 29 травня 1999 року N 594
( 594/99 ) "Про внесення змін і доповнень до Положення про
Національне космічне агентство України";
пункт 6 статті 1 Указу Президента України від 1 серпня
2000 року N 943 ( 943/2000 ) "Про зміни та визнання такими, що
втратили чинність, деяких актів Президента України";
статтю 1 Указу Президента України від 19 квітня 2002 року
N 356 ( 356/2002 ) "Про внесення змін до деяких указів Президента
України";
Указ Президента України від 15 листопада 2002 року N 1048
( 1048/2002 ) "Про внесення змін до Положення про Національне
космічне агентство України";
пункт 1 змін, що вносяться до актів Президента України,
затверджених Указом Президента України від 24 грудня 2002 року
N 1207 ( 1207/2002 ) "Про додаткові заходи щодо вдосконалення
контролю у сфері міжнародного військово-технічного
співробітництва";
Указ Президента України від 25 жовтня 2003 року N 1213
( 1213/2003 ) "Про внесення змін до Положення про Національне
космічне агентство України";
пункт 7 змін, що вносяться до указів Президента України,
затверджених Указом Президента України від 5 березня 2004 року
N 280 ( 280/2004 ) "Про внесення змін та визнання такими, що
втратили чинність, деяких указів Президента України".
3. Цей Указ набирає чинності з дня його опублікування.
Президент України В.ЯНУКОВИЧ
м. Київ, 8 квітня 2011 року
N 442/2011
ЗАТВЕРДЖЕНО
Указом Президента України
від 8 квітня 2011 року N 442/2011
ПОЛОЖЕННЯ
про Державне космічне агентство України
1. Державне космічне агентство України (ДКА України) є
центральним органом виконавчої влади, діяльність якого
спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.
ДКА України входить до системи органів виконавчої влади, є
головним органом у системі центральних органів виконавчої влади у
формуванні та забезпеченні реалізації державної політики у сфері
космічної діяльності.
2. ДКА України у своїй діяльності керується Конституцією
( 254к/96-ВР ) і законами України, актами Президента України та
Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства України, а
також дорученнями Президента України.
3. Основними завданнями ДКА України є:
1) формування і реалізація державної політики у сфері
космічної діяльності;
2) здійснення підготовки та реалізація міжнародних проектів у
сфері дослідження та використання космічного простору;
3) забезпечення нормативно-правового регулювання космічної
діяльності;
4) надання адміністративних послуг та здійснення
контрольно-наглядової функції у сфері космічної діяльності;
5) здійснення управління об'єктами державної власності у
сфері космічної діяльності;
6) інформування та надання роз'яснень щодо здійснення
державної політики у сфері космічної діяльності.
4. ДКА України відповідно до покладених на нього завдань:
1) узагальнює практику застосування законодавства з питань
космічної діяльності, розроблює пропозиції щодо вдосконалення
проектів законодавчих актів, актів Президента України, Кабінету
Міністрів України та в установленому порядку вносить їх на розгляд
Президентові України та Кабінету Міністрів України;
2) визначає пріоритетні напрями розвитку космічної діяльності
в інтересах національної економіки;
3) формує державну політику у галузі дослідження і
використання космічного простору в мирних цілях та в інтересах
безпеки держави;
4) розробляє стратегічні, програмно-планові документи у сфері
космічної діяльності та забезпечує їх реалізацію;
5) формує Загальнодержавну цільову науково-технічну космічну
програму та забезпечує її виконання;
6) здійснює функції замовника науково-дослідних робіт з
дослідження і використання космічного простору, науково-дослідних
і дослідно-конструкторських робіт з проектування, виготовлення та
випробування космічної техніки, у тому числі міжнародних проектів;
7) забезпечує створення та експлуатацію наземного та
космічного сегментів супутникових систем зв'язку, мовлення та
дистанційного зондування Землі, контролю і аналізу космічної
обстановки, координатно-часового та навігаційного забезпечення;
8) для забезпечення національної безпеки України вживає
заходів до оперативного виявлення джерел небезпеки та сприяє в
межах своїх повноважень досягненню належного рівня надійності та
ефективності систем державного управління в особливий період;
9) організовує співробітництво України з іншими державами та
міжнародними організаціями у космічній галузі, а також забезпечує
збереження і розвиток існуючих міжнародних зв'язків у сфері
космічної діяльності;
10) забезпечує міжнародне співробітництво та реалізацію
зовнішньої політики у межах своїх повноважень;
11) розробляє проекти нормативно-правових актів у сфері
космічної діяльності;
12) готує в межах повноважень висновки і пропозиції до
проектів законів, інших актів законодавства, які надходять для
погодження від інших органів;
13) затверджує порядок діяльності представництв генерального
замовника - Державного космічного агентства України з контролю
якості та прийняття космічної техніки та іншої продукції;
14) здійснює технічне регулювання у сфері космічної
діяльності та заходи щодо розроблення та функціонування системи
сертифікації та стандартизації космічної техніки України;
15) забезпечує виконання законодавства у сфері космічної
діяльності;
16) бере участь у здійсненні заходів щодо адаптації
законодавства України до законодавства Європейського Союзу у сфері
космічної діяльності;
17) утворює, ліквідовує, реорганізовує підприємства, установи
та організації, затверджує їх положення (статути), в установленому
порядку призначає на посаду та звільняє з посади їх керівників;